in-line bruslení > in-line trasy

Flaeming Skate - popis okruhů

14.02.2008 - Redakce
Čtyřicet kilometrů na jih od Berlína se nachází v současnosti asi nejkvalitnější areál pro inlajny v Evropě. V posledním roce jsem byl na bruslích na řadě vyhlášených míst vhodných pro jízdu na inlajnech – ve Švýcarsku, Německu, Rakousku, Slovensku, Lichtenštejnsku a samozřejmě v Česku. Mohu tedy již trochu srovnávat. Flaeming skate je ze všech těchto oblastí opravdu nejlepší.

Srovnání s Evropou

Někde jinde je možná krásnější krajina, ale pokud danou oblast hodnotíme komplexně, zahrneme do hodnocení kvalitu povrchu, šířku a délku tras, systém značení, existence informací na internetu, mapy, zázemí z hlediska ubytování, občerstvení, informačních tabulí na trase, ale třeba i možnost koupání, potom Flaeming skate jednoznačně vyhrává. Celý tento areál byl totiž již od začátku budován z cílem vytvořit oblast vhodnou ve všech směrech hlavně pro cyklisty a bruslaře.

Rozsáhlý sportovní areál

Byla zde vybudována síť nových stezek s velmi kvalitním povrchem a dostatečnou šířkou, což je důležité hlavně pro míjení se bruslařů a cyklistů. Pro hlavní trasy je stanovena jednotná šířka 3 metry. Některé příjezdové boční trasy , kde se nepředpokládá velký provoz, mají šířku 2 metry. Současná síť stezek měří asi 250 km a nadále se rozrůstá. Stezky jsou téměř výhradně bez automobilového provozu, jen místy je na nich povolen vjezd například pro zásobování. V tomto je třeba velký rozdíl mezi známými oblastmi ve Švýcarsku a Flaemingem.  Ve Švýcarsku na mnoha místech stezky vedou  i po silničkách, kde jezdí  auta. Ovšem Švýcaři jsou k sobě navzájem nesmírně ohleduplní, s čím bychom ale nemohli zcela počítat ve východním Německu, které prošlo také 40 lety komunismu.

Okruhy

Základem sítě Flaeming skate jsou čtyři okruhy. Nejdelší má označení RK1 (Rundkurs 1). Měří úctyhodných 92 km. Další velký okruh se nazývá RK4 a je dlouhý 43 km. V okolí měst Luckenwalde a Juterbog jsou potom dva kratší okruhy RK3 a RK2 dlouhé11 a 12 km. Na tyto okruhy navazují boční příjezdové trasy, některé dlouhé i přes 20 km. Některé z nich by mohly být i dobře použitelné pro české bruslaře, protože spojují Flaeming skate s městy na železniční trati Praha – Berlín.
Já jsem se za dva dny svezl na všech zmíněných okruzích. Ujel jsem asi 150 km. Ovšem kilometry na Flaemingu přibývají docela rychle, krajina je většinou rovinatá, pokud existuje nějaký kopec, sjezdy z něho jsou převážně přehledné, tedy i velmi rychlé, nemusí se tolik brzdit. Trasy vedou buď mezi vesničkami lučinatou krajinou nebo krásnými borovými lesy.

Detailní popis tras

Hlavním východištěm je město Luckenwalde, kde začíná i hlavní okruh RK1, ale i místní okruh RK2. Oba mají start na stejném místě – v lese na okraji města, kde se v létě téměř každý víkend konají koncerty pod otevřeným nebem. Takže milovníci třeba rockové hudby mohou spojit inlajnový „nářez“ s tím hudebním.
Nejdříve vedou oba okruhy lesem do vesnice Janickendorf. Tady odbočuje krátký RK2 doprava a vrací se přes Kolzenburg do Luckenwalde. Pokud jedete velký okruh, pokračujete dál na východ do Holbecku a odtud kolem rybníku a lesy do Stulpe. Tady se zabočuje na jih doprava a začíná největší stoupání ve  Flaemingu až k osadě Petkus. Celkové převýšení stoupání je asi 100 metrů. Na nejvyšším bodě za Petkusem jste v „obrovské“ nadmořské výšce 150 metrů. Jenže Luckenwalde je pouhých 50 metrů nad mořem. Stoupání je táhlé, neznamená nějaký větší problém. Pokud byste jeli v opačném směru a sjížděli naopak z Petkusu na sever, je potřeba dát pozor. Je tu několik ostřejších zatáček a hlavně v těchto místech je asi nejméně kvalitní povrch v celém Flaemingu. Tento úsek patří k těm nejstarším, vede celý lesem  a někde jeho povrch je již narušen kořeny stromů. Časem ho budou muset opravit, podobně jako na severním břehu Labe u Poděbrad. V Petkusu je první větrný mlýn. Tyto krásné dřevěné stavby patří  k největším zajímavostem Flaemingu. Z Petkusu se táhlým sjezdem sjíždí na jih. Za suchého stavu je to jednoduchý bezpečný sjezd, část vede lesem. Tady jsem si musel dát pozor. Měl jsem sice krásné slunečné počasí, ale den předtím pršelo a v tomto poměrně hustém lese ještě asfalt neoschl. Asfalt ve Flaemingu je tak jemný, až je za mokra docela kluzký, což je jeho určitá nevýhoda. Třeba za Bratislavou u Dunaje, kde je asfalt mnohem hrubozrnnější, vám za vlhka brusle tak snadno neuklouznou. Proto ve Flaemingu za mokra dejte pozor! Ve Wahlsdorfu je první koupaliště, které je přímo u trasy. Je jich tu několik. Já jsem například vyzkoušel bazén u Oehny na okruhu RK4. Bylo velké horko a tak jsem docela ocenil osvěžení v krásné blankytné vodě. Byly tu i různé atrakce jako jsou v akvaparcích. Nejvíce mě ohromila cena vstupu. Celodenní lístek stojí 2 Eura a odpolední pouze 1 Euro! V jižní části RK1 se střídaly vesměs rovinaté lesnaté úseky s lučinatými. Za osadou Langenlipsdorf se spojuje RK1 s RK4 a vede asi 25 km souběžně. Já jsem se vracel po RK4 v protisměru a tím jsem si celou svou trasu zkrátil asi o 10 km. Povrch tu byl vesměs vynikající. Často jsem míjel celé komplexy větrných elektráren. Před Luckenwalde byly opět krásné dlouhé lesní úseky. Byly tu i některé sjezdy, ale vesměs přehledné a velmi rychlé. Druhý den jsem objel celý RK4, RK3 a zopakoval jsem si příjezdovou trasu z Luckenwalde. Na trase RK3 stojí za zmínku pěkný klášter Zinna, na RK4 asi nejkrásnější větrný mlýn u Dennewitzu a již popsané koupaliště u Oehny.

Kvalita povrchu

V drtivé většině bych dal 1 s hvězdičkou. V některých místech, hlavně ve vesnicích nebo v místech, kde se přejíždí silnice, klesá kvalita na 2. Výjimečně bych povrch ohodnotil za 3. Například v místech, kde kořeny stromů narušují původně vynikající asfalt .

Doprava k okruhům

 Do Flaemingu se dá dojet samozřejmě snadno autem nebo autobusem. Velmi rychlé je i spojení vlakem. V Luckenwalde jsem sundal brusle v šest hodin večer a do půlnoci jsem byl doma v Praze. Pro jízdu vlakem je potřeba si prostudovat  různé slevy, hlavně víkendové a skupinové, které poskytují německé dráhy. Problémem ale je, že ty nejvýhodnější neplatí na vlaky Eurocity, které zajišťují nejrychlejší spojení do Čech.

Další informace

Jako zdroj informací může hlavně sloužit internetová stránka: www.flaeming-skate.de. Na ní najdete pěkné přehledné mapky i s výškovým profilem tratí a spoustu dalších informací. Nejpodrobněji popisuje oblast specializovaný Inline Guide Flaeming Skate s mapou 1:35000, který vydalo nakladatelství Verlag Esterbauer v roce 2004 (www.esterbauer.com). Tento průvodce je možno koupit v berlínských specializovaných knihkupectvích (7,5 Euro). Průvodce je velmi podrobný, ale už zastarává. Doufejme, že brzo vyjde nové vydání. Stav tratí ve Flaemingu se rychle mění, neustále se staví nové stezky. Na tratích (hlavně v hospodách) dostanete zdarma velmi podrobné prospekty s podobnými informacemi jako jsou na internetu.

Autor: Libor Hnyk
Tento příspěvek je v rámci soutěže Ladronky odměněn 300Kč šekem JBsport a zařazen do slosování o šek na 2000 Kč od CK Trip a CK KUDRNA.




Přečteno 19871x

Komentáře

Opravy okruhů na Flaeming SkateJosef, Reagovat
Flaeming skatekata, Reagovat
Re: Flaeming skateJosef, Reagovat
jizda v destikatka, Reagovat
Naše foto z Flaeming SkateNeuman, Reagovat
Prosím o doporučení ubytováníHonza, Reagovat
Re: Prosím o doporučení ubytováníDominika, Reagovat
Příjezdové trasyJosef, Reagovat
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
in-line trasy
Živé diskuze
3.03. 23:05 BAZAR: Re: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
19.06. 20:36 BAZAR: Prodám kolečka 110 mm
9.06. 13:55 BAZAR: Prodám dámské in-line K2 Celena W
1.06. 17:02 Ubytovaní na Flaeming skate: Wahlsdorf - pension Flaeming
13.05. 10:56 BAZAR: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
13.05. 00:49 BAZAR: K2 Pro Longmount
7.05. 21:17 BAZAR: Re: FILA Primo LX 90 Black/Green vel. 10,5 (45) - měsíc staré
Anketa
Po které straně jezdí bruslaři a po které cyklisti?
Připadá vám otázka legrační? V reakci na nedávnou nehodu bruslaře s cyklistou vyhlašujeme novou anketu, ve které si snad osvěžíte zásady jízdy na bruslích.
Cyklisté i bruslaři jezdí vpravo
1496614966
Cyklisté i bruslaři jezdí vlevo
1915719157
Cyklista je řidič a jede v pravo, bruslař je chodec a jede vlevo
1410014100
Pokud nejsme na silnici, každý si jede, jak se mu zachce
1354113541
Další ankety
Nejčtenější
Facebook - přidejte se!

kalimera ikonka   studentské reality vyměňme si ikonky: