in-line bruslení > škola bruslení

Kouzlo vnější hrany

31.05.2009 - Zdeněk Pokorný
Reklama
Dokážete se už obstojně udržet na bruslích, máte najeto už poměrně hodně kilometrů, ale zdá se vám, že jezdíte pomalu? Že jste brzy unaveni a předjíždějí vás bruslaři, kteří k pohybu vynakládají viditelně méně úsilí? Pak právě vám je věnován tento článek.

Ve škole bruslení se s tímto jevem setkávám poměrně často. Problém pochopitelně není jen v rychlosti. Tu asi většina bruslařů oželí. Je ale zjevné, že problém je někde v  technice a my se daleko více nadřeme, aniž bychom měli ten opojný pocit skluzu. V nejhorším případě dokonce na brusle zanevřeme. Co tedy s tím?

Nové brusle zřejmě nepomůžou

Pokud rovnou nepověsíme brusle na hřebík, častým řešením bývá nákup nových koleček či dokonce bruslí. Větší kolečka budou většinou rychlejší a ve skvěle padnoucích bruslařských botách se vám taky pojede nejspíš lépe. Váš problém ale s největší pravděpodobností nevyřešíte. Ten bude totiž spočívat v technice jízdy a využívání hran koleček.

Hrany koleček

I když vyznívá tento výraz v češtině zdánlivě nelogicky, vězte, že opravdu o hranách u koleček mluvit můžeme. Hovoříme o hraně vnitřní, vnější a střední. Vnitřní hranu používáme především k odrazu a zatáčení, na středních a vnějších hranách provádíme skluz. Alespoň by to tak mělo být. A tady se už dostáváme k jádru problému.

Vnější hrana

K tomu, abychom dokázali využít odrazové síly, je nutné provádět skluz na střední a ještě lépe na vnější hraně. Dost často se stává, že si bruslař zafixuje skluz na vnitřní hraně, z čehož vznikají výše zmíněné problémy s rychle nastupující únavou. Z čeho tato chyba pramení? Především z nedostatečné rovnováhy a neschopnosti udržet skluz na jedné noze. Pokud si totiž nevěříme, že se dokážeme na skluzové noze udržet, pomáháme si oporou o vnitřní hranu koleček, čímž sice udržíme stabilitu, ale energie vložená do odrazu jde vniveč a my místo bruslení jen přešlapujeme z nohy na nohu. Pokuste se proto na tento skluz zaměřit i za cenu dočasné ztráty stability. Vždy je lepší, když při snaze o správnou techniku občas zavrávoráte, než abyste jezdili relativně bezpečně po vnitřních hranách s velkou dávkou námahy. Tato chyba se později velmi špatně odnaučuje.

Průpravná cvičení

"Koloběžka"

Pro nácvik rovnováhy je velmi vhodná tzv. koloběžka. Z jedné nohy provádíme odraz, na druhé se kloužeme. Rozdíl oproti klasické koloběžce je v tom, že odraz neprovádíme zepředu dozadu, ale stejně jako při bruslení doboku. Čím delší skluz dokážeme zvládnout,tím lépe. Pokud nám koloběžka nečiní potíže, snažíme se skluz provádět na vnější hraně koleček.

Jízda po  jedné brusli

Jak už jsme se zmínili, důležité je udržet váhu na jedné brusli. Tento cvik je jednodušší provádět z mírného kopečka. Snažíme se postupně prodlužovat dobu jízdy na jedné noze. Velmi brzy zjistíme, že skluz na jedné brusli je na vnitřních kolečkách prakticky nemožný.

Cibulky

Tento oblíbený cvik nás naučí pokládat kolečka na vnější hrany. Vycházíme z tzv. V postoje. Následně se snažíme zatlačením do chodidel nejdříve dostat špičky ještě více od sebe a poté tlačíme špičky a kolena k sobě. Cibulky navážeme překlopením obou koleček na vnější hrany.

Překládání

Pokud neovládáte tuto techniku, je to pravděpodobně tím, že nedokážete využívat vnější hrany. Pokud se tedy překládat naučíte, určitě se to příznivě odrazí na vaší technice jízdy. Nácvik provádíme v kruhu, kdy vnitřní nohu téměř nezvedáme a vnější provádíme překládání. Abychom toto překládání zvládli, je bezpodmínečně nutné udržet vnitřní nohu na vnější hraně. Velkou výhodou tohoto cvičení je to, že naprosto přesně poznáte, zda cvik provádíte správně. Pokud překládání zvládnete, je jasné, že využíváte vnější hrany. V opačném případě kolečka na vnější hranu nepřeklopíte.

 

Jakmile průpravná cvičení zvládneme, nic nám nebrání k tomu, abychom získané dovednosti využili. Věřte, že zažijete při bruslení úplně jiné pocity bude pro vás daleko zábavnější.

 

 

A na závěr se můžete podívat na dokonalé zvládnutí techniky, tzv. double push, od Matěje Krupky.

 

Přečteno 10127x

Komentáře

 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
škola bruslení
Živé diskuze
3.03. 23:05 BAZAR: Re: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
19.06. 20:36 BAZAR: Prodám kolečka 110 mm
9.06. 13:55 BAZAR: Prodám dámské in-line K2 Celena W
1.06. 17:02 Ubytovaní na Flaeming skate: Wahlsdorf - pension Flaeming
13.05. 10:56 BAZAR: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
13.05. 00:49 BAZAR: K2 Pro Longmount
7.05. 21:17 BAZAR: Re: FILA Primo LX 90 Black/Green vel. 10,5 (45) - měsíc staré
Anketa
Po které straně jezdí bruslaři a po které cyklisti?
Připadá vám otázka legrační? V reakci na nedávnou nehodu bruslaře s cyklistou vyhlašujeme novou anketu, ve které si snad osvěžíte zásady jízdy na bruslích.
Cyklisté i bruslaři jezdí vpravo
1496614966
Cyklisté i bruslaři jezdí vlevo
1915719157
Cyklista je řidič a jede v pravo, bruslař je chodec a jede vlevo
1410014100
Pokud nejsme na silnici, každý si jede, jak se mu zachce
1354113541
Další ankety
Nejčtenější
Facebook - přidejte se!

kalimera ikonka   studentské reality vyměňme si ikonky: