in-line bruslení > škola bruslení

Kolečka nebo už kola?

20.04.2009 - Zdeněk Pokorný
Zřejmě nejdůležitější částí brusle jsou její kolečka. Ta také procházejí největším vývojem. Pojďme se tedy na ně podívat trochu blíže.

Materiál


Doby vrzajících plastových koleček jsou už naštěstí za námi, dnešní moderní kolečka jsou vyráběna z kvalitních materiálů. Důležitým faktorem je opotřebovanost koleček při zachování optimální tvrdosti. Dokonalých nezničitelných koleček se asi jen tak nedočkáme, upřímně to asi ani není v zájmu výrobců.

 

Velikost koleček

 

Velikost koleček je bezesporu jejich nejdůležitějším parametrem, který bude zajímat každého potencionálního zájemce o nové brusle. Rada, jakou velikost koleček zvolit, není jednoduchá. V první řadě je důležité vědět, k čemu budou vaše brusle sloužit. Pokud preferujete in line hokej, jízdu na rampě či in line slalom, zvolte kolečka menší. Budete totiž potřebovat často měnit směr  jízdy a to vám půjde lépe na menších kolečkách o rozměrech cca 72 - 80 mm. Důležité je také vaše bruslařské umění, pokud jste výborný bruslař, můžete zvolit trošku větší kola, rychlost se vám bude hodit i u výše zmiňovaných disciplín.

Pokud preferujete spíše rychlost a  jízdu vpřed, poohlédněte se po kolečkách větších, v rozměrech 82 - 100 mm. Jste li začátečník a na bruslích nejste úplně stabilní, volte spíše nižší velikostní škálu. Zkušený bruslař s ambicemi rychlé jízdy na stezkách či oválu může zvolit i 100 mm kolečka,jenž byla donedávna výsadou jen špičkových závodníků. Deset centimetrů nad zemí je už ale vážně hodně, a tak mějte na paměti, že rychlá změna směru jízdy či náhlá potřeba zastavit mohou činit velké problémy. Standardem dnešních fitness bruslí jsou 90 mm kolečka, což lze považovat za rozumnou volbu pro průměrného bruslaře využívajícího brusle k radosti z jízdy či udržování fyzické kondice.

Závodníci dnes již pravidelně používají 110 mm kolečka a ani ta nebudou v buducnosti maximem. Začínající závodníci by měli pamatovat na to, že zejména v masových závodech je třeba často reagovat na vzniklé situace rychlým přibrzděním, změnou směru jízdy, často je třeba zdolávat přkážky v podobě kolejí či asfaltových spár, a proto je i zde nutné svá kolečka dokonale ovládnout.

Většina kvalitních rámů umožňuje měnit velikost koleček v řádu několika milimetrů. Tento údaj naleznete většinou na boku rámu.


Tvrdost koleček


Tvrdost koleček se vyjadřuje číslem, čím je číslo větší, tím je kolečko tvrdší. Měkká kolečka mají lepší přilnavost, lépe se na nich manévruje, lépe se přejíždějí terénní nerovnosti, ale jsou pomalejší. U tvrdých koleček je to opačně, jsou rychlejší, ale je třeba kvalitní povrch. Někteří výrobci volí vlastní stupnici tvrdosti, např. přední výrobce koleček Matter označuje tvrdost koleček na stupnici F0 – F3.


Co s opotřebovanými kolečky?

 

Jak už jsme si řekli, kolečka mají svoji životnost. Ta je přímo úměrná najetým kilometrům, technice jízdy a váze bruslaře. Opotřebená kolečka poznáte na první pohled, některá kolečka znázorňovala přípustnou ztrátu materiálu ryskou, která se nacházela na kolečkách. Životnost koleček však můžeme prodloužit tím, že je mezi sebou vyměníme. Kolečka se totiž neopotřebovávají rovnoměrně, ale dle stylu jízdy jsou některá kolečka náchylnější. Doporučuje se měnit první kolečko za třetí a druhé za čtvrté. V minulosti panoval názor, že by se kolečka měla zároveň měnit i mezi oběma bruslemi tak, aby se ložiska točila na stejnou stranu. Názor, že jsou ložiska tzv. zajetá byl zpochybněn, takže záleží jen na vašem pocitu.

 

Kde a jaká kolečka nakupovat

 

K nákupu koleček doporučujeme zvolit osvědčeného a kvalitního prodejce bruslí. Kolečka můžete pochopitelně zakoupit i v obchodě internetovém. Nezapomeňte zkontrolovat, jak velká kolečka můžete do vašeho rámu použít. V nabídce firem vyrábějících kolečka je velmi těžké se zorientovat, spousta výrobců si nechává kolečka vyrábět od externích dodavatelů. Mezi nejznámější výrobce koleček patří Matter, Labeda, Gyro, MPC, Kryptonics, Hyper ad.

Přečteno 7059x

Komentáře

 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
škola bruslení
Živé diskuze
3.03. 23:05 BAZAR: Re: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
19.06. 20:36 BAZAR: Prodám kolečka 110 mm
9.06. 13:55 BAZAR: Prodám dámské in-line K2 Celena W
1.06. 17:02 Ubytovaní na Flaeming skate: Wahlsdorf - pension Flaeming
13.05. 10:56 BAZAR: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
13.05. 00:49 BAZAR: K2 Pro Longmount
7.05. 21:17 BAZAR: Re: FILA Primo LX 90 Black/Green vel. 10,5 (45) - měsíc staré
Anketa
Po které straně jezdí bruslaři a po které cyklisti?
Připadá vám otázka legrační? V reakci na nedávnou nehodu bruslaře s cyklistou vyhlašujeme novou anketu, ve které si snad osvěžíte zásady jízdy na bruslích.
Cyklisté i bruslaři jezdí vpravo
1496614966
Cyklisté i bruslaři jezdí vlevo
1915719157
Cyklista je řidič a jede v pravo, bruslař je chodec a jede vlevo
1410014100
Pokud nejsme na silnici, každý si jede, jak se mu zachce
1354113541
Další ankety
Nejčtenější
Facebook - přidejte se!

kalimera ikonka   studentské reality vyměňme si ikonky: