in-line bruslení > zkušenosti

Petr Lochman, co znamená být profesionál

24.10.2006 - Redakce

Související články

Reklama
Článek od Petra Lochmana. Porovnání cyklistiky a závodního rychlobruslení. Co se mu na těchto sportech líbí, něco málo o tréninku a přípravě. Krásy a úskalí rychlobruslení jako profesionálního sportu

Před nedávnem se objevilo povídání o tom, kdo je profesionál a kdo ne. Když bych to chtěl brát do puntíku, tak každý jsme profesionál, jen v jiných oblastech. Dovolím si tedy napsat něco málo o sportu. Zkusím trošku srovnat cyklistiku a rychlobruslení, ikdyž mnoho z Vás bude namítat, že to je jako srovnávat hrušky a jabka.

Jenže... Cyklistiku jsem dělal nějakých 18 let, než jsem si zkusil první závody na rychlobruslích. Zatímco člověk, který se živí cyklistikou, najede za rok 30 - 35 000 km, tak u rychlobruslaře je toto číslo někde na úrovni 10 - 15 000 km. Dalo by se tudíž říci, že cyklistika je náročnější.
Ovšem trénink rychlobruslaře není jen o bruslení. Je k tomu potřeba důkladně cvičit a protahovat se. Věnovat mnohem více času regeneraci, než v cyklistice. Rychlobruslení, ať už ledové nebo kolečkové, je sport, kde musíte uvolnit v krátkém čase z těla mnohem více energie, než v cyklistice. Ikdyž na závodě ve vypjatých momentech musíte vzít za oboje (kolo i brusle), ať se děje co se děje.
Na bruslích to bylo, alespoň pro mě, ohromným problémem, protože na kole jsem byl zvyklý jet svým tempem, které se ke konci stupňovalo....jenže takový závod má na kole 4, 5 nebo 6  a více hodin. Na bruslích se to děje v průběhu hodiny a deseti minut, pokud mluvíme o maratónu.
Základní příprava je tedy v podstatě stejná... Musíte na začátku sezóny najezdit v základním tempu hodně kilometů, abyste získali jistotu pohybu. Čím více toho najezdíte, tím lépe, protože pak máte z čeho čerpat do rychlostní přípravy. Takže mnohdy stojíte na bruslích 3 hodiny a jen kroužíte až se číslo najetých kilometrů zastaví na šedesátce, sedmdesátce nebo víc a Vy toho máte plné zuby.
Na kole spíš mluvíme o stopadesátce, stošedesátce nebo dvoustovce a více. Fakt je ten, že pokud tento trénink absolvujete v relativně dobrém počasí, se skupinou stejných magorů jako Vy, tak tím tak netrpíte. Toto se opakuje každodenně tak dva až tři měsíce, než můžete přejít k rychlostní přípravě. K tomu se musíte zahřát a po tréninku vyjet zase v tom vytrvalostním tempu, takže zase stojíte na bruslích skoro tři hodiny denně. Navíc ještě připočítejte cviky na bruslích před tréninkem (pro techniku jízdy). Protahovací cviky po tréninku...
Na kole se to tak nebere, protože tyto cviky tam až tak velkou vážnost nemají. Na kole získáváte techniku právě tou jízdou. Ale to je možná i trošku jiné téma. Zpátky k bruslím. V podstatě to znamená že čas, který jezdíte na kole, musíte dát i bruslím, ikdyž je to včetně cvičení v případě bruslí. Teď k tomu připočítejte čas na regeneraci, dál, že musíte každý den sledovat co a kolik toho sníte. Váha nesmí klesnout pod určitou hranici a naopak vyrůst nad určitou hranici. Na bruslích jsou důležité i cviky " na sucho" na techniku jízdy a podobně, což Vás na kole v podstatě nezajímá.
Pokud budu mít někdy děti, tak nechám je samotné rozhodnout, jestli se chtějí věnovat sportu na tak vysoké úrovni, nebo ne. Můžu říct, že mám štěstí, že nemám nikterak zásadní problémy zdravotního rázu, ikdyž musíte počítat s tím, že se Vám něco přihodí. Myslím, že 2x zlomenina zápěstí a kolaps těsně po závodě mi mojí letošní sezónu neozdobil, ale to se prostě přihodí. Dělám ještě do oblasti výživy a přípravy sportovců a začíná se mi to rozbíhat. Samozřejmě člověk nemůže být živ jen z toho co má na závodech, a tak je potřeba mít dostačené množství partnerů kolem materiálu, ale i financí. Je potřeba mít klid na sezónu a toto vše se právě dělá daleko před samotným začátkem závodní sezóny. Pak dalším příjmem můžou být reklamy, ale to je taky trošku jiné téma.

Nechám na každém, kdo který sport máte za složitější. Mně přijdou oba úžasné a fantastické. Musíte dřít jako magoři, ale ta odměna v podobě vítězství.... to je prostě něco.

Profesionální sport není jen o penězích, jak by mohlo vypadat. Je to práce jako každá jiná. Taky se může stát, že ikdyž to děláte naplno, nestačí to. Pak záleží na každém co chce. Já mám rychlobruslení moc rád a ikdybych měl mít tu příští sezónu jako poslední, tak ji zase pojedu naplno, jako kteroukoliv jinou, protože ty závody si to zaslouží .

Petr Lochman


Foto převzato z www.inline-online.cz

Přečteno 4771x

Komentáře

bože, božeTrepifajxl, Reagovat
Re: bože, božePetr Lochman - Biker2, Reagovat
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
zkušenosti
Živé diskuze
3.03. 23:05 BAZAR: Re: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
19.06. 20:36 BAZAR: Prodám kolečka 110 mm
9.06. 13:55 BAZAR: Prodám dámské in-line K2 Celena W
1.06. 17:02 Ubytovaní na Flaeming skate: Wahlsdorf - pension Flaeming
13.05. 10:56 BAZAR: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
13.05. 00:49 BAZAR: K2 Pro Longmount
7.05. 21:17 BAZAR: Re: FILA Primo LX 90 Black/Green vel. 10,5 (45) - měsíc staré
Anketa
Po které straně jezdí bruslaři a po které cyklisti?
Připadá vám otázka legrační? V reakci na nedávnou nehodu bruslaře s cyklistou vyhlašujeme novou anketu, ve které si snad osvěžíte zásady jízdy na bruslích.
Cyklisté i bruslaři jezdí vpravo
1497014970
Cyklisté i bruslaři jezdí vlevo
1915919159
Cyklista je řidič a jede v pravo, bruslař je chodec a jede vlevo
1410014100
Pokud nejsme na silnici, každý si jede, jak se mu zachce
1354813548
Další ankety
Nejčtenější
Facebook - přidejte se!

kalimera ikonka   studentské reality vyměňme si ikonky: