in-line bruslení > zkušenosti

Umíte používat pulsmetr?

17.05.2008 - Redakce

Související články

Reklama
Není universální systém, jak být na tom s kondicí lépe, ale díky pulsmetru můžete vidět zlepšení své fyzičky a tím si také vylepšit pocit z tréninku. Chce to však jedno –nosit pulsmetr na každou jízdu a veškeré údaje si pečlivě zaznamenávat nebo stahovat do počítače.
Nastavení puslmetru

Pečlivě zvolte sport, protože každá činnost má jiné energetické výdeje. Než si dáte pulsmetr na ruku, nastavte si hodnotu energetického výdeje podle tabulek. Pak nastavte svoji váhu a jste-li žena nebo muž. Na vyspělejších pulsmetrech se ještě nastavují hodnoty tepových pásem pro trénink, který chcete absolvovat. Dále bude třeba nastavit maximální tepovou frekvenci, jež se dá spočítat jednoduše podle vzorečku 220 – váš věk = max. tepová frekvence (např. 30 let…. 220 – 30 = 190 TF). Tato hodnota může být samozřejmě velmi individuální, a proto je lepší si ji nechat zjistit při specializovaném vyšetření u sportovního lékaře.

Pulsmetry při tréninku

Máme nastavený pulsmetr podle sebe, jak potřebujeme. Existuje základní systém nebo základní trénink, jak zjistíme, jakým způsobem se přesně chová naše tělo při tréninku. Je to dobré vyzkoušet poprvé, kdy pulsmetr máte. Najděte si okruh, který bude mít 1 kilometr Rozcvičte se podle svého zvyku. Budu teď mluvit o kolečkových bruslích, ale zásady platí stejně téměř pro všechny sporty. Vyražte na okruh svou rychlostí tak, jak jste zvyklí a sem tam se podívejte na okamžitý tep, ale hlavně si zkuste zapamatovat čas, za kolik ten 1 km máte. Začněte o něco pomaleji, než jste zvyklí, absolvujte jeden okruh a sledujte tep. Navažte hned druhým okruhem a trochu zrychlete.. dejme tomu o 5 vteřin na okruh a opět sledujte, jak se chová váš tep. Pokračujte třetím okruhem a opět se snažte zrychlit o 5 vteřin na celý okruh. Tep půjde zase o něco nahoru. Úplně nejideálnější by bylo, kdyby na vás někdo kontrolní časy volal, abyste nemuseli čas hlídat, ale to se podaří jen málokomu. Počet okruhů je individuální. Někdo bude mít problém zrychlit už po třech okruzích o dalších 5 vteřin. To znamená, že jeho intenzita tréninků je velmi vysoká, což může spíš uškodit, než pomoci. Naopak počet okruhů na zkoušku asi jen u málokoho dosáhne 10 a víc, než přijde na ten svůj prah, za který už nemůže. Pokud se však dostanete k 10 a více okruhům a při každém můžete zrychlit o 5 vteřin, tak to znamená, že vám tělo funguje zcela správě a zvolili jste správný systém tréninku, v němž se kloubí vytrvalost s rychlostí a zřejmě budete ovládat i techniku jízdy. To je dobře, jste na zdárné cestě pomoci sobě k ještě lepšímu pocitu z jízdy.

Zásady používání

Teď ještě pár zásad. Pulsmetr vám hlavně ukáže, jaký máte aktuální tep. Při tréninku se snažte dodržet, co chcete tréninkem dosáhnout, jestli vytrvalost nebo vyšší rychlost. Vytrvalostní tréninky budou mít spíše nižší tepové hodnoty, tudíž budou i pomalejší, za to by měli být z časového hlediska výrazně delší. Tréninky intenzity rychlosti jsou naproti tomu krátké a rychlé,  v několika úsecích po sobě se opakující a celkový čas takového tréninku je výrazně kratší, než u tréninku vytrvalostního. Například jestli vám bude vytrvalostní trénink trvat tři hodiny, pak trénování vaší rychlosti by nemělo být delší než hodinu a půl. Průměrná a maximální tepová frekvence u rychlostního tréninku musí být samozřejmě výrazně vyšší, než u tréninku vytrvalosti. Po tréninku si zaznamenejte všechny údaje, abyste o ně nepřišli. Nehledě k tomu, že podle záznamů si můžete taky říct, který trénink vás více unavuje a proč, nebo naopak, který trénink je pro vás větším přínosem. Postupem času se naučíte pracovat s tréninkovými pásmy. Podle aktuálního tréninku zvolíte tréninkové pásmo a v případě, že to daný pulsmetr umožní, může vás zvukovým signálem varovat o nesprávnosti vašeho tepu, ať už nad nebo pod pásmem tréninku.

Každý výkyv může znamenat nějakou disharmonii v těle. Např. pokud jeden den budete absolvovat náročný vytrvalostní trénink, pak vaše tělo na to bude další den reagovat vyšším klidovým tepem, než je obvyklé. Před každým tréninkem se nezapomeňte rozcvičit a po každém tréninku protáhnout.

Autor: Petr Lochman

Přečteno 3296x

Komentáře

 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
zkušenosti
Živé diskuze
3.03. 23:05 BAZAR: Re: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
19.06. 20:36 BAZAR: Prodám kolečka 110 mm
9.06. 13:55 BAZAR: Prodám dámské in-line K2 Celena W
1.06. 17:02 Ubytovaní na Flaeming skate: Wahlsdorf - pension Flaeming
13.05. 10:56 BAZAR: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
13.05. 00:49 BAZAR: K2 Pro Longmount
7.05. 21:17 BAZAR: Re: FILA Primo LX 90 Black/Green vel. 10,5 (45) - měsíc staré
Anketa
Po které straně jezdí bruslaři a po které cyklisti?
Připadá vám otázka legrační? V reakci na nedávnou nehodu bruslaře s cyklistou vyhlašujeme novou anketu, ve které si snad osvěžíte zásady jízdy na bruslích.
Cyklisté i bruslaři jezdí vpravo
1497014970
Cyklisté i bruslaři jezdí vlevo
1915919159
Cyklista je řidič a jede v pravo, bruslař je chodec a jede vlevo
1410014100
Pokud nejsme na silnici, každý si jede, jak se mu zachce
1354813548
Další ankety
Nejčtenější
Facebook - přidejte se!

kalimera ikonka   studentské reality vyměňme si ikonky: