in-line bruslení > zkušenosti

Kočárek Chariot CX1 model 2006 - osobní zkušenosti

10.03.2010 - Redakce
Mráz mi běhá po zádech, když vidím bruslaře vozit malé děti včetně kojenců v hlubokém kočáru nebo golfkách. Nepřipoutané. Ani jeden z těchto kočárů nezaručí dětem bezpečnost při sebemenším zakolísání rodiče - bruslaře. Silné řeči těch "nejlepších" bruslařů, že oni nikdy nespadnou ani nezavrávorají, jen posilují můj názor, že nejsou ani dobří bruslaři a s bezpečím svých dětí hazardují.

Sporťáky

V nabídce mnoha obchodů s kočárky jsou i sporťáky, u kterých visí na cedulce přívlastek "vhodný pro in-line". Po shlédnutí většiny takových modelů se mi v daném popisu nechce věřit už vůbec ničemu. Některému výrobci prostě stačí fakt, že má kočár ruční brzdu a už jej kvalifikují jako vhodný pro bruslení. To je ale veliký omyl a je to téma na samostatný článek. Na světě je ve skutečnosti málo sportovních kočárků, u kterých výrobce má vůbec právo něco takového napsat. A my věděli, že právě takový chceme a budeme potřebovat.

Výběr prvního kočárku

Pro našeho prvorozeného syna jsme plánovali pořídit sportovní kočár, jakmile bude sedět. Já jsem chtěla s kočárem běhat v našem nedalekém městském lese a jezdit na bruslích po zpevněné cestě, Honza se těšil, jak bude kočárek za sebou táhnout na kole. Vzhledem k tomu, že se pohybujeme pravidelně na sportovních veletrzích u nás i v zahraničí, měli jsme brzy vybráno - kanadský model sportovního kočáru Chariot CX1. Právě v roce jeho pořízení (2006) se do Čech začal dovážet model s bubnovými brzdami, který byl v té době jako jediný schválen na in-line bruslení. Kočárek, který mnozí charakterizují "ten za kolo", jsme nakonec v plné spokojenosti používali jako plnohodnotný kočár do lesa i do města.

Věk pasažéra

Kočárek jsme malému pořídili, když mu bylo 5 měsíců. I když většina sportovních kočárů není vhodných pro děti do půl roku hlavně kvůli sezení, zde nebyl problém. Pro malé děti je k dispozici závěsné lůžko, je však možné zakoupit tzv. Webber seat (sedačka) od narození. Chete-li za toto lůžko ušetřit, dle zkušeností jiných maminek lze do kočárku vsadit i autosedačku pro dítě do 9 kg (bez rukojeti). Malému zavěšení v lůžku vůbec nevadilo, ba naopak - vychutnával si díky průhledným postranicím kočárku výhled do okolí, což v hlubokém kočárku ještě nebylo možné a právě v 5. měsíci mu to již začalo vadit. Je však nutné podotknout, že hluboký kočár měl stále vedle tohoto sporťáku až do více než jednoho roku své místo - zejména na spaní a na procházky jako takové, kdy bylo nutné s dítětem komunikovat  a vidět na něj. Chariot používám ještě dnes, kdy je malému 3,5 roku a váží 19 kg, zejména v případech delších výletů do okolních lesů, kdy by ještě neušel námi vytyčené vzdálenosti. Ještě loni jsem s ním pravidelně jezdila na celodenní výlet na koupaliště, kdy jsem snadno do kočárku naložila lehké plastové odrážedlo i malého (2,5 roku), který tak měl možnost střídat jízdu na odrážedle a v kočárku. Bylo to na danou vzdálenost (5 km) a jeho věk ideální. Zároveň se pro malého stal kočárek jakýmsi útočištěm, pokud byl na koupališti unavený - na chvíli si do něj sedl a odpočíval (výjimečně i usnul - nemáme spáče). Vnitřní prostor Chariotu skutečně připomíná „domeček“ s postranními kapsičkami na drobné hračky či knížky. Kočárek má nosnost 35 kg, je tedy vhodný i pro starší děti se zdravotním postižením.

Do každého počasí

Byl květen, když malému bylo 5 měsíců, a my začali objevovat přednosti tohoto kočáru s listovým pérováním a bubnovými brzdami. Nejvíce jsme však oceňovali, že jsme s dítětem v Chariotu nemuseli řešit počasí. Vše včetně stínítka proti slunci, pláštěnky do deště, moskytiéry a odepínatelných postranních fólií je součástí kočárku. Pláštěnka má podobu horní fólie přišité v horní části na moskytiéru, jež lze za hezkého počasí srolovat pod madlo, stejně jako stínítko. Navíc stínítko lze použít pomocí suchých zipů zároveň s moskytiérou (výhodné v létě při jízdě na bruslích a kole – dítě nebaští mušky) nebo pláštěnkou („střecha“ v zimních měsících). Nebojte, dítě se vám uvnitř neudusí, i když to tak na mnohé lidi může působit, pokud jsou všechny přední fólie zataženéJ. Vzduch se do kočárku dostává horní sítí pod madlem, která tvoří zadní opěrnou část kočárku. Průběžně odvětrávat vnitřní prostor však lze u modelu Chariot i prostřednictvím tmavých postranních odepínatelných fólií. Za horkých letních dnů je lze pomocí klasických zipů odepnout i úplně, zbude tak v postranicích jen moskytiéra. U levnějšího modelu Cougar právě tyto fólie nejsou odepínatelné a postranní moskytiéra zcela chybí, což je s Chariotem jeden ze zásadních rozdílů (dalším je polohovatelná rukojeť a bubnové brzdy).

Systém různých "střech" je jedna z nejpraktičtějších věcí na kočárku, bohužel také jedna z mála, kde materiál nevydržel všechno naše zacházení. Kupodivu se nejedná o zipy, ale o postranní síť, kde je pár vytažených oček zřejmě z častého skládání a převážení kočárku, a o natrženou zpevněnou část pláštěnky kolem madel, pomocí které se pláštěnka na kočárek přidělává.

Bruslařský a běhací set

Běhání v terénu je jednou ze sportovních činností, při které si provětrávám hlavu a ani s malým dítětem jsem se jí nechtěla vzdát. Navíc mi běhání a rychlá chůze pomohly dostat se po těhotenství a porodu do své původní fyzické kondice a zpět na svoji váhu. Určitě existují kočárky "sporťáky", které jsou schopny projet terénem, ale běhat s nimi terénu si z bezpečnostního hlediska nedokážu představit. Chariot byl ideální - má ruční bubnovou brzdu na nutné dobrzďování s kopce, listové pérování, které činilo z drncání v terénu pro dítě příjemné zhoupnutí, a velmi důležité madlo, které lze držet v různých polohách vzhledem k jeho tvaru. Díky němu jsem mohla kočárek vozit v obzvlášť těžkém terénu jen po 2 zadních kolech (zvednuté přední). Za zmínku stojí i bezpečnostní pás pro "řidiče" kočárku. Je zhruba 1,5 m dlouhý a jeden konec je pevně přidělán k levé dolní části polohovatelného madla. Na druhém konci je smyčka - držadlo, které si může řidič kočárku omotat kolem zápěstí při využívání běžeckého setu. Nestane se tak, že kočárek při zakopnutí nebo nějakém zakolísání řidiče ujede. Díky tomuto pásu se také nemusí kočárek při běhání stále držet.  Dlouhá tříkolka - tak vypadá běžecký set - drží na rovině dobře svoji zajetou trasu a stačí do něj jen strčit, aby stále jela. Pásek tak skutečně funguje jako obojek, kdyby se náhodou tříkolka splašila a sjela ze zajeté trajektorie. Pásek je tedy při běhání nebo při chůzi s prudkého kopce praktická věc, jakási pojistka, ale má dva nedostatky - nelze jej přendat na druhou stranu madla (pravák/levák) a neexistuje způsob, jak konec právě nepoužívaného konce pásku se smyčkou uskladnit nebo připevnit (stačil by suchý zip). Párkrát se mi stalo, že jsem na pás při jeho nevyužívání nechtěně šlápla - nebyly to příjemné situace.

Koloverze

Levnější model Cougar polohovatelné madlo ani bubnové brzdy nemá. Ještě levnější kočárky za kolo (např. Croozer) nemají ani pérování, což je důležitá informace pro ty cyklisty, co by rádi vzali dítě v kočárku i do terénu - polní a lesní cesty. Zapojení kočárku za kolo je velmi jednoduché. Pokud se však o "přívěs" chcete s někým na výletě střídat, doporučuji pořídit další příchytné zařízení na kolo, abyste jej nemuseli stále odmontovávat (musí se sundat celá osička zadního kola). Jízdu na kole lze jednoduše střídat s pěšími výlety díky možnosti připevnění/uskladnění předního kola pro jízdu v terénu i s příslušnými přípojnými tyčemi vzadu na kočárku.

Zimní verze - s lyžemi

Váhali jsme nad pořízením speciálních lyžiček, které se v zimě ke kočárku přicvaknou místo velkých zadních kol. Jelikož jsme ale běžkaři a zimu jsme si chtěli užít i s dětmi, neodolali jsme . A rozhodně jsme nelitovali. Pro mě se stala jízda na lyžích s kočárkem za sebou milým překvapením. Bruslařskému stylu táhnutí kočárku nepřekáželo, naopak do kopečka při dobře zvoleném tempu postrkuje kočárek bruslaře dopředu. Možná vám to zní divně, ale je to třeba vyzkoušet. Lyžičky překonaly bez problémů i nerovnosti na sněhu (velké boule, zmrzlé hroudy) - kočárek se nikdy nepřevrátil, každá lyžička může jet pod svým sklonem. Zimní verzi s lyžičkami jsme využili i při jízdě kolem města při sněhových kalamitách nebo při pěších vycházkách na zasněžených horách. Rozhodně této investice nelitujeme.

Městská verze  s otáčecími kolečky

Ačkoliv je Chariot kočárkem hlavně sportovním, vzhledem k jeho váze a snadnosti manilupace jsem jej naplno užívala jako sporťák i ve městě. Malá otočná kolečka délku kočárku značně zkrátí oproti  sportovní verzi s jedním předním kolem, a není tak problém zatáčet s kočárkem i na malých plochách. S touto městskou verzí jsem snadno překonávala rozbité chodníky, ale i vysoké nájezdy na chodníky a schody (vyjíždí se pozadu a dítě musí být pevně přivázáno bezpečnostními pásy). S jednomístným Chariotem jsem projela v pohodě v uličkách a u pokladen v obchodech. Na nákupy jsem využívala zadní kapsu a přídavný horní košík na kočárek, pro který jsem nenašla jiné užití. Bohužel šíře kočárku nedovoluje jízdu ve všech výtazích a průjezd dveřmi všech obytných domů.

Přeprava

Skladnost kočárku je díky možnosti sundat všechna kola obdivuhodná. Nedá se sice složit jednou rukou, ale složit a naložit jsem ho zvládla sama, kočárek je lehký a systém jednoduchý - vše je nacvakávací. Navíc jsme jezdili s Berlingem, tedy vysokým autem, kam se kočárek skládat ani nemusel - jen jsem vždy sundala přední sportovní kolo (malá otočná kolečka se sundávat nemusela, ta na kočárku mohla být i při jízdě s předním sportovním kolem - jen otočená vzhůru), kočárek zabrzdila a sundala rukojeť, která kočárek značně prodlužuje. Kočárek tak v autě stál. Korba kočárku v případě delších cest sloužila jako sklad na věci, ale to je asi značně individuální dle velikosti kufru auta.

Osobní vychytávky

V létě stínítko na stříšce nestačí k zakrytí celého tělíčka sedícího (zavěšeného prcka). Abych zabránial vystavování malých nožiček slunci, zakrývala jsem je mokrou plínkou zavěšenou za suché zipy na dolní části konstrukce kočárku, které slouží k přichycení moskytiéry či pláštěnky. Úplná výhra to není – malý ji skopával, ale v případě spánku to bylo dostačující řešení.

Na zimu jsem do kočárku pořídila flísový fusak Emitex 3in1 s vnější voděodolnou úpravou a s otvory na pětibodové zapínání, které v sedačce Chariot je.  Fusak vyhovoval svoji variabilitou již od narození až do 3 let, kdy se dal úplně odepnout dolní díl a dítě si tak do vyhřátého kočárku mohlo kdykoliv sednout i ve sněhulích.

Kapsy a kapsičky

Ke kočárku lze dokoupit malý lehký batůžek (děti jej nosily již od 2 let na zádech, já jej používala jako kabelku, kdy jsem batůžek kdykoliv mohla snadno odepnout a vzít s sebou:-), který nepromokne a lze jej připevnit k madlu kočárku tak, že nepřekáží ani při běhu či bruslení.
V zadní části kočárku je pro řidiče k dispozici jedna velká síťka na věci s malou kapsičkou na drobnosti. tato síťka je na můj vkus příliš hluboká - "ztratilo" se nám tam spousta věcí, než jsme přišli na to, že ještě jsme nesáhli na dno síťky. Zcela uzavřeným prostorem na přepravu věcí v kočárku je velká kapsa zavěšená na rám v dolní části vozíku, pod velkou síťkou. Tato velká kapsa je u nových modelů sklápěcí a má tedy o něco větší objem, ale nám dostačovala i tak. Pokud by vám přepravní možnosti kočárku i tak nestačili, lze si dokoupit další "nosič" (rám se síťkou), který se přidělává k madlu a trčí dopředu. Využili jsme jej jen párkrát, ale pokud budete využívat kočárek hodně jako městské vozítko i na nákupy atd., stojí za to o jeho pořízení přemýšlet.

Bezpečnost

Nepamatuji si situaci, kdy by se kočárek převrátil. I kdyby se tak stalo, konstrukce a připoutání dítěte pětibodovými pásy by malého ochránily dostatečně před případnám zraněním. To je myslím dost zásadní rozdíl od některých modelů, které si lidé vyrábějí na koleně a kdy posazenému dítěti hlava kouká nad konstrukcí.

Bubnové brzdy jsou spolehlivou možností jak zabrzdit na bruslích i s kopce, ovšem zaslouží si pravidelnou úrdžbu. Po letech jsme měnili brzdové lanko, které se zlomilo u brzdové páčky - vše bylo vyřízeno rychle v rámci reklamace, jen její výměna stála místního cykloservismana příliš mnoho přemýšlení.
Brzda nefunguje jen jako na kole při dobrzďování, ale také jako klasická brzda kočárková, která zaručí stání kočárku na místě. Zde je třeba určitá zručnost a kontrola, zejména babičky se s tímto způsobem brzdění trochu praly.

Zhodnocení

Počítali jsme s tím, že investice do tohoto kočárku se nám vyplatí, tzn. že nám vydrží pro více dětí bez nutných oprav a jiných zásahů. Kočárek skutečně drží a je stále stejně funkční jako první den, určitě bychom ho pro více dětí užili, jenže dvojčata se do jednomístného Chariotu nevejdou. S investicí do dvojmístného počítáme - je jen o 1000 Kč dražší,  12 cm širší (69 versus 81 cm), o 1,5 kg těžší (10,4 versus 11,8 kg) než jednomístný Chariot a pořizuje si ho i hodně lidí s jedním dítětem, kteří plánují další děti v malém časovém odstupu. Ale pozor, nosnost je stejná (34 kg)!

Cena základního jednomístného modelu je 20 000 Kč, se všemi výše popsanými doplňky včetně batůžku na madlo byla v roce 2006 celkem 35 000 Kč.

Uvítáme vaše jiné nebo podobné zkušenosti s tímto i jinými sportovními kočáry - v komentáři u článku nebo v redakčním emailu:-)

Údaje výrobce včetně cen jednotlivých komponentů najdete zde.

Techničtější popis (recenze) kočárku (rozměry, váha atd) najdete zde.

Autor: Kateřina Sekyrková

Přečteno 12472x

Komentáře

konečně zkušenostDenisa, Reagovat
tohle neni reklama, pani pise pravduJana, Reagovat
reklama x zkusenostkatka, Reagovat
To je reklama?Alice, Reagovat
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
zkušenosti
Živé diskuze
3.03. 23:05 BAZAR: Re: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
19.06. 20:36 BAZAR: Prodám kolečka 110 mm
9.06. 13:55 BAZAR: Prodám dámské in-line K2 Celena W
1.06. 17:02 Ubytovaní na Flaeming skate: Wahlsdorf - pension Flaeming
13.05. 10:56 BAZAR: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
13.05. 00:49 BAZAR: K2 Pro Longmount
7.05. 21:17 BAZAR: Re: FILA Primo LX 90 Black/Green vel. 10,5 (45) - měsíc staré
Anketa
Po které straně jezdí bruslaři a po které cyklisti?
Připadá vám otázka legrační? V reakci na nedávnou nehodu bruslaře s cyklistou vyhlašujeme novou anketu, ve které si snad osvěžíte zásady jízdy na bruslích.
Cyklisté i bruslaři jezdí vpravo
1525015250
Cyklisté i bruslaři jezdí vlevo
1932719327
Cyklista je řidič a jede v pravo, bruslař je chodec a jede vlevo
1427614276
Pokud nejsme na silnici, každý si jede, jak se mu zachce
1371513715
Další ankety
Nejčtenější
Facebook - přidejte se!

kalimera ikonka   studentské reality vyměňme si ikonky: